چطور آدم جالب تر و مفيدتري باشيم؟
چند روز پيش  مقاله اي از سايت نيويورك تايمز ميخواندم درباره آلودگي هوا.
شعر عاشقانه
ترانه هاي شاد و غمگين با ما چه مي كنند؟
چند ويژگي به ظاهر بي فايده بدن انسان كه  كاربردشان را نمي دانستيد
پفك، اسكاچ، كيم، سامسونت و...؛ برندهايي كه نام كالا شدند
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

پفك، اسكاچ، كيم، سامسونت و...؛ برندهايي كه نام كالا شدند

_سانديس به جاي آب ميوهبيشتر بچه‌هاي دهه شصتي ساك‌دستي‌هايي را كه با بسته‌بندي سانديس‌هاي مختلف درست مي‌شد به خاطر دارند. انواع شكل‌هاي مختلف كنار هم مي‌نشست و يك ساك‌دستي جالب را درست مي‌كرد.اولين آب ميوه‌هاي صنعتي كه در جهان به صورت فراوري‌شده روانه بازار شدند، در پوشش‌هايي آلومينيومي به رنگ نقره‌اي بودند كه توسط شركتي آلماني به نام وايلد با نام تجاري كاپري‌سان به جهان معرفي شدند. اين آب ميوه‌ها در سال ۱۹۵۲ با اين نام تجاري به ثبت رسيدند و فروش و توزيع آن‌ها از سال ۱۹۶۶ آغاز شد. آب ميوه‌هاي صنعتي توليدشده در آلمان با نام سانديس به ايران راه پيدا كرد و تا سال‌ها بعد اين آب ميوه صنعتي تحت ليسانس شركت مبدأ به كشور وارد مي‌شد و هنوز هم مي‌شود.

_ريكا به جاي مايع ظرف شوييشركت داروگر براي اولين بار مايع ظرف شويي با نام ريكا را وارد بازار ايران كرد. اين مايع با ظرفي آبي‌رنگ و ساده چنان جا افتاد كه از آن به بعد ديگر بيشتر مردم براي خريد مايع ظرف شويي با هر نام و برندي از اسم ريكا استفاده مي‌كردند و مثلاً ريكاي فلان شركت را مي‌خواستند.البته اين شركت بنيان‌گذار مواد شوينده بسياري است، ولي ريكا نام و جاي خود را بين مردم بيشتر از بقيه باز كرد
_اسمارتيز به جاي دراژه شكلاتيدراژه‌هاي كوچك رنگي كه همه ما آن‌ها را با نام «اسمارتيز» مي‌شناسيم، نام برندي است كه در سال ۱۳۴۴ توسط شركت مينو به همراه شكلاتي با نام «كيت‌كت»، تحت ليسانس شركت «راونتري مكينتاش» وارد ايران شد. كيت‌كت هم تا سال‌ها برندي معروف بود تا اين‌كه به نام ديگري تغيير كرد. حالا و اين روزها، خيلي از ما اين شكلات‌هاي كوچك را هنوز با نام اسمارتيز مي‌شناسيم 
_تايد به جاي پودر شويندهتايد نام برند تجاري پودر رخت‌شويي است كه هم اكنون به شركت «پروكتر اند گمبل» تعلق دارد. اين نام تجاري براي اولين بار در سال ۱۹۴۶ معرفي شد و يك تاجر ايراني در پاييز سال ۱۳۳۸ توانست پس از جلب رضايت شركت هنكل آلمان، نمايندگي توزيع «تايد» را بگيرد و انحصار بازار پودر رخت‌شويي ايران را از آن خود كند.
_كيم به جاي بستنيقديمي‌ترين عكسي كه از كيم ديده شده مربوط به كيم پاك است، زماني كه در بسته‌بندي‌هاي كاغذي و فقط پنج ريال به فروش مي‌رسيد. اين نوع از بستني كه به احتمال زياد براي اولين بار توسط شركت پاك در ايران توليد شده، به سرعت در بين مردم محبوب شد و شركت‌هاي ديگر هم از اين نام و ظاهر استفاده كردند و كيم‌هاي متنوع و رنگارنگ به بازار آمد، اما نام همه آن‌ها كيم بود و بچه‌ها تا سال‌ها به انواع بستني‌هاي چوبي و شركتي، كيم مي‌گفتند.
_اسكاچ به جاي بافته ظرف شوييهمه ما براي خريد اين پاك‌كننده از فروشنده يك اسكاچ مي‌خواهيم و محال است يك نفر را پيدا كنيد كه وارد فروشگاهي شود و به فروشنده بگويد: «يك پاك كننده ظروف شويي لطفاً!» جالب است بدانيد كه شركت «ابرك كالا» نماينده انحصاري كالايي به نام «اسكاچ برايت» در ايران در سال ۱۳۷۰ تاسيس شد و تاكنون به فعاليت خود در زمينه توليد انواع اسكاچ و سيم‌ظرف شويي ادامه مي‌دهد.
_پفك به جاي اسنك پنيري ظاهرا يك تاجر ايراني در يكي از سفرهايش به خارج از كشور، مرتب در نمايشگاه‌ها و مغازه‌ها، نمونه اجناس مختلف را جمع‌آوري مي‌كرده و مي‌چشيده است.در يكي از اين امتحانات به محصولي برخورده كه بعد‌ها در ايران با نام پفك نمكي به بازار عرضه شد. جنسي كه اين تاجر به آن برخورده بود محصول شركت آمريكايي «بياتريس فودز» بود. اين تاجر در مصاحبه‌اي جالب در خصوص نام گذاري اين محصول مي‌گويد: «در دوران كودكي با مادرم به يك قنادي مي‌رفتيم كه شيريني‌هايش را خيلي دوست داشتم.آن‌ها يك شيريني داشتند به نام پفك كه خيلي مورد علاقه من بود. در اين بين، محصولي كه قرار بود توليد شود خيلي پف داشت و، چون محصول شوري بود، من تصميم گرفتم كه اسم آن را پفك نمكي بگذارم و با عجله زياد اين اسم را ثبت كردم» و اين‌گونه پفك نمكي از اواخر دهه ۴۰ وارد ايران شد.
_سامسونت به جاي كيف اداريسامسونيت در ۱۹۴۱ با توليد جنس تازه‌اي از چمدان، رشد قابل توجهي يافت و در ۱۹۶۵ چمدان‌هاي خاصي را طراحي و عرضه كرد كه به بهترين محصولش تبديل شد وشهرت جهاني يافت به طوري‌كه اكنون به گونه‌اي از كيف‌هاي مردانه توليد شده توسط هر برند در ايران كيف سامسونت گفته مي‌شود
_لي به جاي شلوار جينجين به شلوار‌هايي گفته مي‌شود كه با پارچه «دنيم» دوخته شده باشند. «دنيم» نام نوعي پارچه كتان با بافت راه‌راه و ضخيم است كه اگرچه همه‌گونه پوشاك با آن دوخته مي‌شود، ولي اين پارچه عمدتا براي دوخت شلوار به كار مي‌رود. در ايران به شلوار «جين»، «لي» گفته مي‌شود كه در حقيقت «لي» نام يك نماد بازرگاني (برند Lee) است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.